Professionals over Recruiters
In mijn vak hoor ik veel verschillende geluiden over recruiters. Als ik op een verjaardag weleens spar met de partners van vrienden, is de meest gehoorde reactie; “ik krijg veel berichten per week, word er doodmoe van, weinig inhoud en vooral dwingend, reageer je niet, bellen ze”. Als ik dan vraag ken je één van de recruiters goed en zij jou, dan blijft het even stil. “Nee, maar moet dat dan, geen tijd voor”. Ik denk dat dit patroon vanuit beiden kampen vraagt om een perspectief wijziging. Bij Puzzle IT is de visie dan ook duurzame relaties opbouwen, niet alleen maar opdrachten doorsturen. En toch is dat wat ik ook soms doe, want hoe maak je anders een eerste contact toch? Hoe onderscheid je jezelf en hoe kan je zonder elkaars tijd te verdoen, waarde toevoegen voor de lange termijn. Door elkaar te kennen, het kan toch niet alleen maar om geld draaien of wel? En daarnaast is er niet enkel aan de zijde van de professional is een verschil in senioriteit. Uit onderzoek is ook gebleken dat junior professionals het vaak wel erg waarderen te worden benaderd, ik had dat ooit als net startende professional ook. Je voelt je speciaal, want waarom wordt je anders benaderd? Ik denk persoonlijk dat naar levenservaring en werkervaring wij veranderen en andere waarden en prioriteiten stellen aan het leven, zo ook zakelijk.
Balans en prioriteiten stellen
Recruiters spelen hedendaags zeker een essentiële rol in het helpen van opdrachtgevers bij het opbouwen van aantrekkelijkere en betere organisaties en professionals bij het opbouwen van betere carrières, toch?!
Echter gaat dit in de praktijk niet helemaal zo, uit onderzoek is gebleken dat professionals recruiters heel anders zien en het zo ervaren. Dat is jammer want er is wel degelijk een verschil tussen recruiters net als onder professionals.
Hieronder de meest gehoorde irritaties die professionals hebben
Dit is slechts een greep uit irritatie punten waarom recruiters als vervelend kunnen worden ervaren door professionals. Door te werken aan deze punten, kunnen recruiters hun reputatie verbeteren en betere relaties opbouwen met hun professionals. Je kunt je opdrachtgever en/ of werkgever tevreden houden en tegelijkertijd waardevolle relaties met inhoud met je professionals opbouwen. Professionals/ werknemers zijn het grootste kapitaal voor een organisatie. Dus zie elkaar als mensen en acteer hier naar.
- Professionals zijn op de hoogte van de piramide en zien door je façade heen. Zij weten dat ze onderaan een drielaags piramide staan als het gaat om prioriteiten. Veel recruiters besteden de meeste tijd aan het beheer van interne relaties, het tevreden houden van de opdrachtgevers;
- Dit betekent dat professionals, (de mensen in het proces die je niet direct betalen) onderaan de stapel komen te liggen. Dat is waarom de ‘professional experience’ misschien een hot buzzword is, maar een hardnekkig probleem is geworden omdat de weinige moeite die recruiters daadwerkelijk aan professionals besteden, overkomt als kunstmatig, geforceerd en onpersoonlijk. Professionals weten het. En ze worden er zacht gezegd moe van, de vele berichten, geen interesse, het persoonlijke aspect;
- Je hebt ze nooit teruggebeld (of op een moment waarop ze konden praten). Geen terugkoppeling gegeven na een sollicitatiegesprek of zelfs helemaal geen reactie. Dit kan frustrerend zijn voor professionals die tijd en moeite hebben gestoken in hun sollicitatie;
- Professionals weten dat je betaald wordt voor plaatsingen. Dit kan leiden tot een gevoel van wantrouwen bij professionals, omdat ze zich afvragen of de recruiter echt hun beste belang voor ogen heeft of alleen maar probeert om snel geld te verdienen. Geld verdienen willen wij allemaal, maar wees transparant en open, zij komen er vaak achter dat er een absurd hoge fee is gehanteerd. Dit werkt niet mee aan een relatie opbouwen gebaseerd op wederkerigheid en vertrouwen;
- Professionals zijn mensen en willen net als elk ander zich speciaal voelen en weten dat de recruiter zijn belangen behartigd. Als een recruiter echter honderden kandidaten tegelijkertijd behandelt, kan dit leiden tot een gevoel van onpersoonlijkheid en onbelangrijkheid bij de professional;
- Niet goed begrijpen of willen begrijpen wat de professional doet. En een andere veel gehoorde klacht is dat zij vaak onvoldoende of geen kennis hebben van het vakgebied waarin zij werven. Dit kan leiden tot misverstanden en frustraties bij zowel de recruiter als de professionals.
Stigma doorbreken versus de Intrinsieke motivatie
Laat ik vooropstellen dat sommige dingen van nature aanwezig moeten zijn, noem het een intrinsieke motivatie anderen te willen begrijpen en helpen. Als geld je enige motivatie is, dan is dat niet voor de lange adem. Professionals prikken hier doorheen. En ook de opdrachtgever is belangrijk, maar er moet wel een goede balans zijn en je moet aan beiden zijden de persoon willen leren kennen om zo ambities en pijnpunten te kennen. Want alleen zo kan je aan een duurzame relatie bouwen.
Er zijn verschillende wijzen waarop een recruiter zich kan onderscheiden door de professional centraal te stellen. Hier zijn enkele voorbeelden:
- Bouw goede relaties op, wees oprecht, zelfs als je ze moet afwijzen;
- Stuur gepersonaliseerde e-mails en onthoud kleine, positieve details van je interacties met afgewezen professionals, zo maak je je contact persoonlijk, zo willen wij allemaal wel behandeld worden toch?;
- Denk vooruit, recruiters die proactief bezig zijn met relatiebeheer van professionals, houden contact met geplaatste professionals, voor tijdens en na hun opdracht. En ook met de afgewezen professionals. Ze bouwen een sterk fundament van een goed netwerk. Ze betrekken hun professionals;
- Werken goed samen met hiring managers, zo creëer je de beste match, weet wat belangrijk is bij de opdrachtgever, ken de werkcultuur (zover dit haalbaar is);
- Een open geest, een goede recruiter benadert elke opdracht en professional met een open geest;
- Empathisch vermogen, goede recruiters tonen empathie en begrijpen hun zorgen en behoeften;
- Duizendpoot, je moet als recruiter flexibel zijn en meerdere rollen kunnen vervullen, soms een coach, mentor, adviseur zijn om hun professionals te helpen slagen;
- Introspectie, kijk geregeld kritisch naar jezelf, verbeter wat nodig is en blijf je vaardigheden ontwikkelen ten goede;
- Wees de beste vertegenwoordiger van jezelf, je werkgever, opdrachtgever, wees puur en vertegenwoordig dit op een professionele en positieve manier.
Verandering begint altijd bij jezelf
Dit is en blijft een gevoelig onderwerp en toch blijft het in ons vak essentieel om het persoonlijke stuk aandacht te geven. Professionals en recruiters kunnen veel van elkaar leren, echter alleen als je echt luistert naar wat de ander je wilt te vertellen. Voor ons allemaal is tijd een kostbaar gegeven.